Výživa

Podle čeho zvolit správný dietní směr?

Přerušovaný půst, tukožroutská dieta, detoxikační šťávy. Každý rok se objeví alespoň jeden „zaručený“ způsob, jak zhubnout, který sesadí z piedestalu ty předešlé. Tak, jako se trendy promítají do módy, ovlivňují i stravování. Jak se v tom všem vyznat a podle čeho zvolit vhodnou dietu radí Martina Dvořáková, dietní koučka a hlavní výživová poradkyně české společnosti KetoDiet. 

Jak poznáme, že právě daná dieta nám pomůže zhubnout?

Těžko to poznáte, dokud ji nezkusíte. Každé tělo přece jen reaguje jinak. Až polovinu naší snahy zhubnout ovlivňuje genetika (metabolismus, hormonální rovnováha), zbytek se dělí mezi stravu, pohyb, socioekonomické vlivy a také psychiku. Vždy zdůrazňuji, že hubnutí chce trpělivost, ale hlavně byste měly poslouchat své tělo. Všímejte si toho, co vám dělá dobře a z čeho dobrý pocit rozhodně nemáte. Někomu pomůže zařadit do stravy více bílkovin, jiný potřebuje výrazněji snížit kalorický příjem. Osobně bych se ale vyhýbala jednostranným a na první pohled extrémním dietám typu “strava založená na konzumaci velkých dávek kysaného zelí nebo ananasu nebo nadměrných porcí masa” apod.

Jsou některé z těch módních diet vysloveně zdraví škodlivé? Na co by si lidé měli dávat pozor?

Právě tyto jednostranné diety, které z pohledu příjmu makroživin vnímáme spíš jako hladovky mohou rozhodit metabolismus na hodně dlouhou dobu. Doporučuji proto zapojit zdravý selský rozum. Při hubnutí se, prosím, nespoléhejte na zázraky, ačkoliv tyto “zaručené návody” mohou znít velmi slibně. Jediné, co opravdu funguje, je kalorický deficit, tzn., že musím vydat víc energie, než přijmu. A samozřejmě příjem kvalitních živin. A jestli se rozhodnu jít cestou nízko nebo naopak vysokosacharidového stravování, je už na mně. Obě cesty jsou v pořádku, naštěstí máme všichni možnost volby.

Znamená to, že někomu může daná dieta pomoci a jiný se po ní bude cítit špatně?

Neřekla bych to až takhle kategoricky, ale ano, může to tak být. Je to opět individuální. Když zvažujeme přínosy diety, vždy si uvědomme, proč hubneme. Na prvním místě by mělo být naše zdraví, ať už fyzické, tak i to psychické. Nezřídka se setkávám s tím, že je důvodem pro shazování nadváhy podpoření sebevědomí a lepší pocit ze sebe sama. Chceme-li zhubnout pouze pár kilo, je vhodnější zaměřit se na změnu a pravidelnost jídelníčku tak, abychom ho zvládli dlouhodobě dodržovat a samozřejmě přidat vhodný pohyb. U vyšší nadváhy nebo obezity může pomoci cílená redukční dieta, mezi které patří například i ketodieta.  

Podle čeho tedy máme dietu vybírat?

Kritérií je hodně, a pokud si člověk není jistý, protože se ve výživě příliš neorientuje, měl by se obrátit na nutričního poradce. I zde je ovšem třeba počítat s tím, že každý má trochu odlišné metody a názory. Jestliže v něj máte důvěru a vidíte na sobě změny, pak máte vyhráno. Zároveň dejte na svou intuici – co vám dělá dobře? Po čem se cítíte lépe? Čemu věříte? Toho se držte.

Existuje nějaký „nadčasový trend“ v hubnutí?

Několikrát do roka přichází odborníci se zaručenou metodou hubnutí, kterou ale po chvíli zavrhnou. Často se jedná o extrémní návody s kořeny ve světě showbyznysu. Hubnutí je vždy o kalorickém deficitu, ale radikální hladovky nejsou řešením, stejně tak strava chudá na živiny. Několikadenní popíjení mléka vám akorát rozhodí metabolismus.

Obecně si myslím, že je potřeba se podívat na to, co ve svém jídelníčku děláme špatně. Nejčastěji jsou to nálože jednoduchých cukrů v nápojích a nezdravém jídle, které naše tělo nedokáže v tom ohromném množství využít, a proto je ukládá na “horší časy” v podobě tuků. Vyřaďte je z jídelníčku a první krok ke zdravějšímu tělu je na světě. 

Dává smysl hubnutí nějak nastartovat a pak přejít k méně radikálním metodám?

Pokud si chcete na začátku hubnutí pomoci, zmiňovaná ketodieta může být hodně účinným nástrojem. Viditelné výsledky totiž rychle podpoří vaše odhodlání. S využitím speciálních potravin s vysokým obsahem bílkovin a nízkým obsahem sacharidů navíc bude příprava snadná. Lidé si často myslí, že ketodieta je jen o instantních proteinových jídlech, tak to ale není. Je doplněna o vhodnou zeleninu, semínka, oříšky, maso. Je to pestrá strava se sníženým obsahem sacharidů, žádná jednotvárnost. Rozmanitost a střídmost fungují už desetiletí napříč všemi společnostmi bez ohledu na módní stravovací výkřiky.

Není omezení sacharidů pro organismus škodlivé?

Snažím se vymyslet alespoň jeden důvod, čím by omezení sacharidů mohlo být pro naše tělo škodlivé. Náš organismus je velmi chytrý, sacharidy si v případě potřeby dovede samo vytvořit. Co si ale vytvořit neumí jsou bílkoviny. Ty by měly být stravou dodávány v každém případě.

Dá se říct, že je tento způsob stravování vhodný pro každého? Co třeba takový diabetik?

Pokud mám nadváhu a jsem zdravá, je zcela na mně, jaký způsob hubnutí si zvolím. Jak jsme zmiňovala výše, cest je mnoho. Pokud se u mě ale vlivem nadváhy či obezity rozvinula některá onemocnění, je určitě vhodné nejprve zvolený redukční program konzultovat se svým ošetřujícím lékařem nebo alespoň zkušeným nutričním terapeutem. Mohu potvrdit, že pro některé diabetiky, především pro ty, kteří mají diabetes typu II., se nízkosacharidové stravování ukazuje jako jedna z možností, jak se zbavit nadváhy a dostat cukrovku pod kontrolu.  U diabetiků jde především o to, abychom udrželi stabilní hladinu krevního cukru. Což se nám může podařit díky pravidelnému stravování, příjmu potravin s nízkým glykemickým indexem a pokud možno vyváženými (třeba i nízkými) hodnotami sacharidů. Pohled na stravování diabetiků se za poslední roky hodně změnil, ale toto je dotaz spíš na odborného lékaře.

Když má člověk, řekněme, 10-20 kg nadváhu, na jak dlouho by v jeho případě bylo vhodné se uchýlit ke ketodietě a s jakým váhovým úbytkem pak může počítat?

Tuto otázku dostávám velmi často a moje odpověď vás asi zklame. Každý lidský organismus je jiný. Rychlost hubnutí je velmi individuální a nikdy nelze dopředu stanovit, jak rychle bude konkrétní člověk hubnout. Roli hraje především pohlaví a věk. Obecně lze říct, že muži hubnou daleko rychleji než ženy. Redukci hmotnosti mužům nekomplikuje hormonální systém a především cyklus, kdy ženské tělo v určitých fázích zadržuje vodu. Také lze říct, že čím jsem mladší, tím budu hubnout snáz. Proto doporučuji rozhodnutí příliš neodkládat. Vliv na to, jak budu hubnout má pak samozřejmě i rozsah nadváhy, dietní historie a samozřejmě náš zdravotní stav. 

A po nějaké době je pak žádoucí se přeorientovat na stravu s vyšším podílem vhodných sacharidů, takovou, která bude dlouhodobě udržitelná?

Mnoho lidí, kteří zhubli pomocí proteinové diety postupně přejde na tzv. lowcarb neboli nízkosacharidové stravování, protože zjistí, že jim strava se sníženým obsahem sacharidů vyhovuje. Pokud se ale rozhodneme sacharidy do jídelníčku zpět zařadit, je třeba to udělat velmi pozvolna. A vybírat si především sacharidy komplexní.

Lidé tedy mohou na ketodietu nahlížet jako na takovou berličku, která bude oporou v začátcích a až člověk získá potřebnou (rovno)váhu, systém stravování upraví?

Přesně tak, já osobně ketodietu vnímám jako super odrazový můstek, který nám pomůže v počátku hubnutí nastavit režim. Pravidelná strava, kvalitní makroživiny, vitaminy, minerály, pitný režim. Rychle viditelné výsledky, tudíž neztrácím motivaci. A postupně mohu přecházet na zdravý vyvážený jídelníček a své stravovací návyky měnit.