Výživa

RYCHLÉ A SNADNÉ TRIKY DO VAŠÍ KUCHYNĚ

Nicole Clancy

JE DŮLEŽITÉ, ABYSTE ČAS STRÁVENÝ PŘÍPRAVOU JÍDEL UMĚLY OPTIMÁLNĚ VYUŽÍT. INSPIRUJTE SE NĚKOLIKA DOBRÝMI RADAMI.

Vaření zdravých pokrmů vůbec nemusí být komplikované nebo drahé. V dnešní době, kdy neustále bojujeme s časem, nechceme a ani nemůžeme trávit dlouhé hodiny u plotny. Jednoduchý přístup s využitím několika přírodních ingrediencí upravených tím správným způsobem se tedy jeví jako optimální možnost.

Metody vaření

Jestli jste doposud kuře výhradně pekly v troubě s oblíbenou směsí koření, neznamená to, že nemůžete něco změnit. Máme pro vás pár zajímavých tipů, jak nahradit méně zdravé tepelné zpracování jídla zdravějším.

DUŠENÍ

Dušení je pomalejší metoda tepelné úpravy pokrmů, kdy se ingredience vaří v menším množství tekutiny, aby se chutě vzájemně prolnuly, maso bylo křehké a zachovalo si obsah živin. Pravdou je, že dušení vyžaduje více času, ale chuď dušeného pokrmu vás přesvědčí, že se vyplatí si počkat. K dušení navíc nepotřebujete žádné speciální vybavení, což je nemalá výhoda.

TIPY

Ø Vzhledem k tomu, že je dušené maso křehčí a měkčí, můžete koupit i méně drahé kousky hovězího, které by při jiné úpravě byly tuhé.

Ø Zeleninu připravíte dušením během kratší doby než maso, takže ji do směsi přidávejte později, aby nebyla kašovitá a rozměklá.

Ø Počítejte s tím, že některé druhy masa se dusí až dvě hodiny, to je třeba vzít v potaz, když plánujete vaření.

GRILOVÁNÍ V TROUBĚ

Grilování v troubě představuje skvělou možnost, jak upravit maso, ryby i zeleninu, aniž byste potřebovaly přidávat velké množství oleje či jiných tuků. Protože jde o úpravu prakticky za sucha, koření zůstává na pokrmu, což se příznivě projeví na výsledné chuti.

TIPY

Ø Doporučená teplota pro grilování v troubě je kolem 260 °C, počítejte tedy s delší dobou na předehřátí trouby.

Ø S ohledem na vysokou teplotu také potřebujete jídlo v troubě dobře hlídat, aby se vám nespálilo.

Ø Obvykle platí, že steaky takto připravíte během 5-10 minut, kuřecí a rybí maso + zeleninu zhruba za 15 minut.

GRILOVÁNÍ NA GRILU

Grilování na grilu je ideální možnost, jak upravit libové zdroje bílkoviny, například kuřecí či hovězí maso. Máte možnost připravit chutné jídlo bez nadbytečného tuku. Pokud maso nějaký tuk obsahuje, působením grilu se vypeče a výsledkem je pokrm s nižším podílem tuků. Někteří lidé se obávají, že grilováním vznikají karcinogenní látky, ale toto riziko minimalizujete, když použijete marinádu a maso předem naložíte. Dbejte taky, aby nebyl gril příliš rozehřátý, mezi roštem by neměly procházet plamínky.

TIPY

Ø Předehřejte gril a než na něj dáte maso a další ingredience, postarejte se, aby spíše žhnul, než hořel.

Ø Grilování s přiklopeným víkem zajistí lepší propečení a možnost lépe kontrolovat teplotu.

Ø Nezapomeňte rošt po každém použití dobře očistit hrubým kartáčkem. Zajistíte si tak, že se vám při příštím použití nebude jídlo připalovat, případně že by zbytky přischlé na roštu začaly hořet.

PEČENÍ

Rozvařená, povadlá zelenina a gumové maso nikomu na talíři radost neudělá. Zkuste proto pečení. Jde o zdravou metodu tepelné úpravy jídla, která vám umožní připravit zeleninu do křupava, zatímco maso si zachová cenné živiny i výbornou chuť. Jinými slovy, vitaminy ani minerály se vám nevyvaří ve vodě, ale zůstanou tam, kde mají.

TIPY

Ø Potraviny připravené k pečení můžete potřít kvalitním olejem, vznikne delikátní kůrčička. Stačí ale opravdu jen trocha na potření, není třeba, aby kousky plavaly v omastku.

Ø Ideální teplota pro pečení je 200 °C, tedy o něco nižší než při grilování v troubě. A i zde musíte počítat s dobou nutnou na předehřátí.

Ø Zeleninu pečte do zlatova, cukry v ní obsaženou budou karamelizovat, což bezpochyby oceníte.

VAŘENÍ V PÁŘE

Ideální je konzumovat potraviny v jejich přírodní formě a tomu pak nejlépe vyhovuje metoda vaření v páře. Umožní vám připravit jídlo rychle a zachová výživovou hodnotu surovin. Navíc vám stačí jen trocha vody a zdroj tepla, takže se opět obejdete bez drahých kuchyňských vychytávek.

TIPY

ØZdravý pokrm můžete připravit v horké páře, tedy výhradně v páře, pokud by ingredience byly ponořené ve vodě, šlo by o vaření.

Ø Pozor, abyste to s dobou úpravy dušením nepřehnaly, jídlo by bylo rozměklé, bez tvaru a chuti. Většině potravin postačí 10-15 minut.

Ø Když hrnec, v němž jídlo dusíte, zakryjete pokličkou, bude pokrm hotový rychleji.

Ø Můžete použití pařáček z bambusu nebo nerezu, který umístíte do běžného hrnce. Parní hrnec není vůbec nutný.

HORKOVZDUŠNÉ FRITOVÁNÍ

Co má více kalorií olej nebo vzduch? Místo toho, abyste suroviny nořily do oleje, můžete stejné křupavosti dosáhnout, když kolem nich bude proudit horký vzduch. Horkovzdušné fritování se hodí pro úpravu zeleniny, brambor i masa.

TIPY

Ø Horkovzdušnou fritézu byste neměly přeplnit. Mezi jednotlivými kousky musí být dostatek prostoru pro cirkulaci horkého vzduchu.

Ø Přístroj nejprve dobře předehřejte, aby měl teplotu ideální k použití.

Ø Nepoužívejte marinády či jiné tekutiny, stekly by dolů a nalepily se na dno fritézy.

Ø Horkovzdušná fritéza vám nejenom ušetří spoustu kalorií, ale je také prakticky z hlediska údržby. Nemusíte umývat mastné pánve a drhnout špinavý sporák.