Výživa

KDYŽ ZDRAVÁ STRAVA TĚLU ŠKODÍ

UKAZUJE SE, ŽE JE MOŽNÉ JÍST PŘÍLIŠ ZDRAVĚ. A MŮŽETE SI TAK PŘIVODIT PORUCHU PŘÍJMU POTRAVY. CO BYSTE MĚLY VĚDĚT O TÉTO DIAGNÓZE A PROČ JE VHODNÉ, ABY SE VE VAŠEM JÍDELNÍČKU OBJEVOVALA I NEDIETNÍ JÍDLA?

Dnes se jídlo klasifikuje buď jako zdravé nebo nezdravé. Zelenina a ovoce jsou zdravé, zatímco koláče, zmrzlina a hranolky nezdravé. Žijeme v době diet, které na náš útočí ze všech stran – keto, paleo, veganská, středomořská atd. Jde nám z toho hlava kolem. Navíc se pak dozvídáte, že nakonec i ovoce obsahuje příliš mnoho cukrů, máslo je zdravé, mléko toxické a pšenice vám poškodí trávení a ubere na energii.

Jenže takovým tvrzením chybí souvztažnosti, jsou vytržená z kontextu a neměly byste je brát jako 100% pravdivá. Když to totiž budete se svým zaměřením na super zdravou stravu přehánět, přivodíte si poruchu příjmu potravy. Budete posedlé čtením etiket a ustrašené z každého gramu cukru. Věřte, že opravdu můžete jíst příliš zdravě. Zní to sice ironicky, ale i takové počínání vás bude ohrožovat.

NOVÁ PPP

Zdravé stravování je pro udržení pevného zdraví bezpochyby důležité, ale nic se nesmí přehánět. A to ani v této oblasti. „Ortorexie se objevuje u lidí, kteří jsou nadměrně zaměřeni na zdravou výživu a jejich posedlost se stává patologická,“ říká Thom Dunn, Ph. D., profesor psychologie na University of Northern Colorado.

Vysvětluje, že lidé, kteří ortorexií trpí, se domnívají, že dělají pro svoje zdraví maximum, když se striktně vyhýbají některých potravinám a doufají, že tím předchází celé řadě onemocnění. Většinou ale končí v zajetí svých drastických omezení. Člověk s ortorexií mnohdy využívá svou dietu k tomu, aby dosáhl pocitu dokonalosti, čistoty a výjimečnosti. „Tihle lidé jsou jídlem posedlí a hrubě odsuzují ty, kteří se nedrží stejně pevných zásad jako oni sami,“ dodává Dunn.

Ačkoliv zatím není tahle formu poruchy příjmu potravy akceptovaná všemi odborníky tak, jako třeba anorexie nebo bulimie, Dunn zdůrazňuje, že ortorexie může mít vážný sociální, mentální i zdravotní dopad. „Pokud už si s vámi přátelé nechtějí večer nikam vyjít, rozbil se vám vážný vztah, a to všechno jenom kvůli vaší posedlosti zdravým jídlem, jste nejspíš vážně ohroženi ortorexií,“ varuje Dunn. Ono totiž nebývá snadné se najíst v restauraci, když přísně hodnotíte všechny alkalické ingredience, nechcete jíst maso a vyhýbáte se lepku.

Přílišná fixace na zdravou stravu je spojena se společenským vyhnanstvím a vede často k psychickým problémům. „Lidé zažívají silné pocity viny, pokud snědí něco, co není v souladu s jejich jídelníčkem. Trpí úzkostmi, depresemi a pocity selhání,“ vysvětluje Jennifer Mills, Ph.D. profesorka psychologie na York University v Torontu.

Millsová nedávno jako spoluautorka pracovala na studii, v rámci níž vědci zjistili, že lidé trpící poruchami příjmu potraviny, obsesivně-kompulzivním chováním, či nadměrnou touhou po štíhlosti jsou vystaveni většímu riziku ortorexie. „S ortorexií se pojí zvýšený strach z toho, že sníte něco nevhodného, ta snaha se takovému počínání vyhnout, může být velice vysilující, pro dotyčného je prakticky nemožné si nějak rozplánovat jídelníček,“ dodává Millsová.

Existují informace, na jejichž základě víme, že lidé posedlí cvičením, jsou také k ortorexii náchylnější. Podle Asociace pro poruchy příjmu potravy zahrnuje rizikové faktory ortorexie také eliminace velkého množství potravin bohatých na sacharidy, odmítání mléčných výrobků, neustálá kontrola údajů na etiketách, sledování a kopírování podobně postižených lidí na sociálních sítích, pocit značného diskomfortu, pokud nemáte přístup ke zdravé stravě.

Kromě společenských a emocionálních problémů způsobuje ortorexie také potíže fyzické, zejména lidem, kteří ze svého jídelníčku vyřadili hodně druhů potravin, například obiloviny, mléčné produkty, cukr, červené maso, a dokonce i luštěniny. „V průběhu času vedou tyto restrikce často k podvýživě, ztrátě svalové hmoty a nadměrnému úbytku váhy,“ říká Dunn. Současně se objevuje nedostatek celé řady mikroživin, zejména železa a vápníku.

POSOUZENÍ RIZIKA

Ačkoliv neexistuje moc vědeckých studií zabývajících se ortorexií a tento stav ještě není všemi odborníky plně uznáván jako porucha příjmu potravy příbuzná anorexii a bulimii, expertům se zdá, že její nebezpečí roste. V dubnu 2019 byly v časopise The American Journal of Clinical Nutrition zveřejněny výsledky studie, která ukazuje, že výskyt poruch příjmu potravy u žen je i nadále překvapivě častý, a dokonce za období 2000 až 2018 významně narostl. Nárůst může být dán právě vlivem sociálních sítí a velkou měrou ho ovlivňují právě případy ortorexie.

„Dnes máme k informacím výrazně snazší přístup než dřív, čerpáme je z literatury i sociálních sítí, což ovšem může představovat problém, pokud neumíme odlišit, které údaje jsou správné a které nikoliv,“ vysvětluje Millsová.

„Sociální sítě dnes usnadnily možnost sdílet s ostatními názory na mnoho věcí, a ne vždycky jsou to názory relevantní.“

„Je překvapující, že nehraje až takovou roli, zda jste muž nebo žena. Na rozdíl od jiných poruch příjmu potravy se zdá, že ortorexií trpí stejně muži jako ženy,“ dodává Millsová. Důvod je jasný, ortorexii konec konců živí naše touha jíst zdravěji. A lidé se mnohdy neohlížejí na to, v jaké jsou formě, řeší jenom to, co mají na talíři.

HROZÍ VÁM NEBEZPEČÍ?

Jak můžete určit, jestli spadáte do rizikové skupiny a jste ohroženi ortorexií? Případně jak odhalit, že něčím takovým vlastně trpíte? „Samy zapátrejte, jestli věnujete nadměrnou pozornost tomu, co jíte, jestli se cítíte úzkostně a trpíte pocity viny, když sníte něco, co není tak úplně zdravé, nebo jestli si už nejste schopné jídlo tak vychutnat a raději jíte samy, někde v izolaci,“ podotýká Millsová. „Pokud si v některém z bodů odpovíte kladně, pak vám ortorexie rozhodně hrozí.“

Dunn dále upozorňuje, že dodržovat nějakou dietu, ať už založenou na vědeckých nebo pseudovědeckých principech, ještě neznamená trpět ortorexií. Utvrzením diagnózy není ani fakt, že si domácí pizzu radši připravíte z květáku, a ne z pšeničné mouky.

Zdravá strava ve správném podání

Nadměrná posedlost zdravou výživou tělu ani mysli neprospívá. Dává smysl, abyste se zaměřily na vyvážený jídelníček, v němž budou převažovat čerstvé, kvalitní potraviny. Stejně tak si ale můžete tu a tam dopřát něco nedietního. Jak postupovat?

Nebuďte tak přísné

„Měly byste mít nějaká doporučení, ale ne striktní pravidla.  A pokud přemýšlíte o tom, jak svůj jídelníček vylepšit, pak by to mělo být v duchu zařazení většího množství různých kvalitních potravin,“ říká Rebecca Scritchfield, RDN, autorka knihy Body Kindness: Transform Your Health From the Inside Out – and Never Say Diet Again (Workman Publishing, 2016). „Snažte se na zdravou stravu dívat jako na prostředek ke konzumaci výživných jídel, přičemž vám stále zbývá prostor na zmrzlinu.“

Jedním z populárních přístupů je metoda 80/20, kdy 80 % konzumované stravy tvoří zdravé pokrmy a zbývajících 20 % jídla dle vaší chuti. Tím pádem máte jistotu, že tělo dostane všechny potřebné živiny, ale současně eliminujete nezvladatelné chutě. Scritchfieldová také doporučuje, abyste si napsaly seznam deseti potravin, které rády jíte, když nemusíte brát ohledy na dietu. Těm pak ve svém jídelníčku vyhraďte nějaké místo.

Kontrolujte zdroje

Když už čtete o nebezpečí sóji a schopnosti džusů očistit vaše tělo, vždy si kontrolujte, jestli jde o důvěryhodné zdroje. Dnes není snadné oddělit zrno od plev. Častokrát nejsou rady od celebrit a informace ze sociálních sítí založena na vědeckém výzkumu a odborných znalostech skutečných dietologů. A když něco zní příliš dobře na to, aby to mohla být pravda (například vysazením cukrů můžete vyléčit diabetes), rozumný člověk tomu pochopitelně nevěří. Pravdou totiž zůstává, že klíčem ke zdraví je strava složená z kvalitních přírodních surovin, obsahující ovoce, zeleninu, celozrnné produkty, luštěniny a libové maso.

Neobviňujte se

Přestaňte se trestat pocity viny, pokud příležitostně svůj jídelníček porušíte. Místo toho, abyste si myslely: „Když sním pizzu, je po všem,“ se na situaci podívejte ve smyslu: „Mám ráda pizzu, jednou za čas si ji dám a pak se vrátím ke zdravému jídlu.“ Není potřeba, abyste každé svoje sousto striktně kontrolovaly, tím si opravdu koledujete o poruchu příjmu potravy. „Co se týče stravy, vyplatí se uvolněnější přístup, díky němuž si osvojíte udržitelné návyky a jídlo si budete umět vychutnat,“ radí Rebecca.

Odpojte se od sociálních sítí

Platformy, jako je Pinterest nebo Instagram, mohou v mnoha ohledech pomoci, ale také uškodit. Mnohdy totiž šíří pocit strachu. Pokud vzápětí zjistíte, že nakupujete s obavami, abyste něco nezkazily a nekoupily nevhodný produkt, je na čase se od sociálních sítí na chvíli odstřihnout. A pochopitelně si velmi dobře vybírejte, koho budete sledovat a následovat jeho rady. Ne všichni influenceři stojí za vaši pozornost.

Řekněte si o pomoc

„Pokud se vám vztah ke zdravému stravování vymknul a bere vám radost ze života, je pravděpodobně čas si o tom s někým promluvit,“ radí Rebecca. „Jako profesionálka, která pracuje s lidmi trpícími poruchami příjmu potravy, vím, že už v tuhle chvílí dává smysl vyhledat pomoc. A to i v případě, že nevěříte, že by se ve vašem případě mohlo jednat o ppp.“ Naštěstí se ortorexie postupně stává známou a lépe prozkoumanou diagnózou, které si všímají dietologové i psychologové. Léčba většinou zahrnuje kombinaci výživového poradenství a psychoterapie, která má pacienta nasměrovat zpět k vyvážené stravě a napravit jako mentální stav, společenský život a fyzické zdraví.“