Výživa

KDYŽ MÁ ČERVENÁ ŘEPA ZELENOU

Jim Schmaltz

Výtažek z červené řepy dobývá suplementový průmysl. A hned si povíme proč.

Termín „superpotravina“ je mnohdy spíše marketingovým trikem než realitou. Ale jsou i potraviny, které si zaslouží být takto označovány. Jejich účinky jsou doloženy na základě klinických studií a my bychom jim tím pádem měli věnovat pozornost.

Třeba taková červená řepa. Nikdo nepochybuje o tom, že je to zdravá zelenina. Mezi výkonnostními sportovci se ale v posledních letech stává velkým hitem a středem pozornosti bývá i mezi lidmi, kteří trpí kardiovaskulárními problémy.

Díky čemu si zasloužila pověst superpotraviny? Podívejme se na to trochu vědecky.

VŠE SE TOČÍ KOLEM „NO“

Červená řepa je součástí našeho jídelníčku už několik století. Ve středověku se používala k léčbě nemocí krve a trávicího traktu. Až v posledních 15 letech se ale vědci zaobírají tím, jaké konkrétní účinné látky stojí za těmito léčivými účinky. A vše ukazuje na nitráty a nejrůznější antioxidanty.

Časopis The Journal of Nutrition přinesl shrnutí 16 studií, v rámci nichž vědci zjistili, že šťáva z červené řepy má výrazný vliv na snížení systolického tlaku, a to díky vysokému obsahu nitrátu (NO3), který tělo mění na biologicky aktivní NO2 a NO.

„Tato studie ukazuje, že sklenice šťávy z červené řepy konzumovaná pravidelně každý den, může snížit krevní tlak u lidí s hypertenzí – a to dokonce i u těch, u nichž není vysoký krevní tlak ovlivňován léky,“ říká Shannon Amoils, M.D., výzkumná pracovnice z British Heart Foundation.

NO je vasodilatátor, to znamená, že rozšiřuje cévy a podporuje prokrvení. To následně vede ke snížení krevního tlaku a současně se díky tomu do pracujících svalů dostává více živin a kyslíku, což je pro sportovce bezpochyby vítaná zpráva. V rámci další studie bylo zjištěno, že NO má příznivý vliv na paměť, posiluje imunitu, tlumí zánětlivé procesy, zlepšuje kvalitu spánku a podporuje trávení – i to jsou pro sportovce zajímavé informace.

SPORTOVCI A ŘEPA

Fakt, že se červená řepa těší mezi sportovci tak skvělé pověsti, je důsledkem laboratorních výzkumů i praxe. A zde je pár opravdu zajímavých postřehů potvrzených na základě výzkumů:

Červená řepa má vliv na vytrvalost. Podle britské studie, jejíž výsledky přinesl časopis Journal of Applied Physiology, byli sledovaní jedinci užívající prášek z červené řepy v bio kvalitě schopni podávat intenzivní výkon ve šlapání na kole v průměru o 92 sekund déle než skupina, která dostávala placebo.

Červená řepa ovlivňuje anaerobní výkon. V časopise Nutrients se objevily výsledky italské studie, která přišla se závěrem, že díky červené řepě se zlepšily výkony u plavců, u nichž byla konkrétně zaznamenaná posunutá hranice anaerobního výkonu.

Červená řepa zvyšuje vytrvalost při intervalovém tréninku o vysoké intenzitě. V roce 2018 přinesl časopis Journal of the International Society of Sports Nutrition závěry studie, které ukazují, že červená řepa zvyšuje svalovou výkonnost během HIIT, CrossFitových tréninků i standardních kruhových posilovacích tréninků.

Červená řepa podporuje regeneraci. European Journal of Applied Physiology přišel s výsledky studie, které jasně ukazují, že šťáva z červené řepy tlumí bolest i poškození svalů po tréninku.

Dejte si tedy před cvičením dávku suplementu s obsahem červené řepy a uvidíte, jestli díky červené budete mít ve výkonech zelenou.