Výživa

14DENNÍ DETOX JÍDELNÍČEK

Shoshana Pritzker, RD, CDN, CSSD, CISSN

VÍCE ENERGIE, MÉNĚ PROBLÉMŮ SE ZAŽÍVÁNÍM A PŘÍLIV DOBRÉ NÁLADY NA VÁS ČEKÁ S TÍMTO DVOUTÝDENNÍM STRAVOVACÍM PLÁNEM!

ZNÍ TO LÁKAVĚ, CO ŘÍKÁTE?

Navíc nejde o nic drastického. Rapidní úbytek váhy spojený s celou řadou pro tělo náročných vnitřních procesů, vám může v mnoha ohledech spíše uškodit než pomoci. Poradíme vám, jak postupovat správně.

SOUČASNÁ DETOXIKAČNÍ PROPAGANDA v nás vzbudila dojem, že jsme chodící nádoba plná toxických látek, které se v těle hromadí, protože nejíme bio stravu, žijeme ve znečištěném prostředí a jsme obklopeni chemickými látkami. To všechno poškozuje naše zdraví, zabraňuje udržení optimální váhy, snižuje hladinu energie a jediným možným řešením je drastická detoxikace. Je to ale vůbec pravda?

V konečném důsledku ne. Žádné vědecké výzkumy jednoznačně nepotvrzují, že by tělo potřebovalo nějakou dramatickou „očistu“. Mnozí odborníci se na „toxiny“ v organismu dívají značně skepticky. Což ale neznamená, že neexistují postupy, které nám pomohou k lepšímu pocitu a pevnějšímu zdraví. Zejména lidé, jejichž jídelníček se skládá z nejrůznějších polotovarů a nadměrně zpracovaných potravin s vysokým obsahem kalorií, by se nad svou životosprávnou měli zamyslet.

Řešením je ale rozumný proces změny životního stylu, nikoliv drastická očistná dieta, která sice povede k výraznému snížení váhy, ale tento efekt bude pouze dočasný.

Většina očistných a detoxikačních diet tělo v podstatě vyhladoví. Nedodají ani základní živiny či kalorie potřebné k běžnému fungování. Nutí vás v některých případech spoléhat se na „zázračné“ suplementy, nejrůznější očistné nápoje, projímavé čaje atd. Po pár dnech takového počínání budete vyčerpané a zcela bez energie.

ZKUSTE TO ZDRAVĚ – inspirujte se ukázkou jídelníčku, jehož plnou verzi a recepty na uvedené pokrmy najdete v květnovém čísle.

DETOXIKAČNÍ JÍDELNÍČEK

PONDĚLÍ

Snídaně

3 vajíčka + 1 krajíček celozrnného toastu + 1 lžíce ořechového másla + ½ grapefruitu

Oběd

120 g grilovaných kuřecích prsou + ½ šálku vařené rýže natural + 1 šálek dušené zeleniny + ¼ šálku nakrájeného avokáda

Večeře

120 g grilovaného/pečeného lososa + hrst restovaného chřestu + 120 g sladkých brambor

Svačina

Ananasovo-brusinkové smoothie s ibiškem*

Energetická hodnota: 1302 kcal

Tuky 44 g

Bílkoviny 119 g

Sodík 561 mg

Sacharidy 111 g

Vláknina 20 g

Cukry 36 g

ÚTERÝ

Snídaně

Ovesná kaše přes noc: smíchejte ½ šálku odtučněného řeckého jogurtu + ½ odměrky vanilkového nebo čokoládového proteinového prášku + 1/3 šálku ovesných vloček + trochu mléka + špetku skořice + špetku soli. Vše dejte do uzavíratelné nádoby přes noc do ledničky. Ráno stačí přidat trochu mléka a ohřát v mikrovlnce. Navrch přidejte ¼ šálku brusinek.

Oběd

Salát s kuřetem a kapustou: 2 šálky nakrájené kapusty + 100 g nakrájených kuřecích prsíček + 1 lžíce sušených brusinek + 1 lžíce nasekaných vlašských ořechů + ½ jablka + 2 lžíce olivového oleje + 1 lžička balsamica + sůl a pepř na dochucení.

Večeře

120 g mletých krůtích prsou + ¼ šálku černých fazolí + ½ šálku uvařené rýže natural + ¼ šálku nakrájeného avokáda + listy salátu a rajče.

Svačina

Snack mix: 10 vlašských ořechů + 1 šálek popcornu + 6 sušených datlí nebo meruněk + 5 celozrnných crackerů.

Energetická hodnota: 1374 kcal

Tuky 52 g

Bílkoviny 112 g

Sodík 631 mg

Sacharidy 132 g

Vláknina 26 g

Cukry 55 g

STŘEDA

Snídaně

2 vejce natvrdo + 1 celozrnná houska + ¼ šálku nakrájeného avokáda + sůl/pepř na dochucení

Oběd

120 g mletých krůtích prsou + ¼ šálku černých fazolí + ½ šálku uvařené rýže natural + ¼ šálku nakrájeného avokáda + listy salátu a rajče.

Večeře

Kuřecí polévka s kurkumou a špaldou*

Svačina

2 racio chlebíky + 2 lžíce ořechového másla

Energetická hodnota: 1341 kcal

Tuky 51 g

Bílkoviny 113 g

Sodík 1014 mg

Sacharidy 110 g

Vláknina 25 g

Cukry 10 g