Výživa

Může slané jídlo způsobovat chuť na sladké?

Je to především náš způsob stravování a pak také životní styl, které se zásadně podílejí na tom, do jaké míry čelíme chuti na sladkosti.

V jídle totiž nejde zdaleka jenom o kalorie a podíl makroživin. Je to také vztah k jídlu jako takovému, který zásadně ovlivní naše zdraví a vzhled postavy. Tabulkové hodnoty jsou v podstatě jen špičkou celého ledovce.

Polarita jídla

Slyšely jste někdy o konceptu „polarity jídla“, za nímž stojí profesionální šéfkuchařka a autorka řady publikací Annemarie Colbin? Její teorie je velmi jednoduchá a vychází z toho, že všechno má dva extrémy, tzn. dvě polarity.

Jak se dá něco takového využít v jídelníčku?

Strava je mnohem víc než jen zdroj energie. Má určité hodnoty, které přesahují samotný počet kalorií, množství tuku a dalších živin.

Určitě už jste si všimly, že po některém jídle máte spoustu energie a chuť do práce, zatímco po jiném jste unavené a malátné. Zamyslete se nad tím, jak se cítíte, když sníte něco plného cukru (nabuzené, nervózní nebo snad podrážděné?) versus pikantní slaný pokrm (pohodově, unavené či ospalé?).

Princip kyvadla

Všechno v našem životě – tedy i jídlo – může být považováno za expanzivní nebo restriktivní. Samozřejmě to není tak, že by vaše osobnosti spadala do jedné či druhé kategorie. Nicméně jde o koncept, který se vyplatí znát, abyste věděly, jak využívat a vytvářet energii.

Jak tedy může tato polarita ovlivnit naše chutě?

Představte si kyvadlo, které se kývá ze strany na stranu. Na jedné straně se nachází „expanzivní“ jídlo, na druhé „restriktivní“. Když se kyvadlo vychýlí příliš daleko na jedné straně, pak ho hybná síla zákonitě pošle stejně daleko i na straně druhé.

Příkladem expanzivních potravin jsou alkohol, kofein a cukr. Díky energii z těchto zdrojů se budete cítit uvolněně. Ale nesmíte to přehnat. Protože pak se pocit štěstí a uvolnění změní na zapomětlivost či netečnost.

Příkladem restriktivních potravin jsou sůl, vajíčka, červené maso a další živočišné produkty. Jsou to veskrze potraviny, které příznivě ovlivní pozornost, ale když jich sníte mnoho, budete se cítit napjaté a výjimkou nebudou ani pocity naštvanosti a vzteku.

A jak to souvisí s chutí na sladké?

Život je aktem rovnováhy. Čelíte nějakým okolnostem, musíte překonávat překážky každodenního života. A kyvadlo vašeho bytí se vždycky snaží najít svůj střed. Co myslíte, že se stane, když budete konzumovat příliš mnoho restriktivních pokrmů?

Na co budete mít chuť, protože se vaše tělo bude domáhat rovnováhy? Přesně tak – opakem restriktivního jídla je jídlo expanzivní, tedy mimo jiné sladkosti!

Měly byste si tedy uvědomit, za jakých okolností konzumujete příliš mnoho restriktivního jídla. Pak se totiž objevují chutě na sladké, které vás doposud třeba i překvapovaly. Nebyly jste na ně připravené a snáze podléhaly. Přitom vám tělo jen signalizovalo svoji potřebu dosáhnout rovnováhy.

Jak s těmito okolnostmi správně pracovat se dozvíte v dubnovém čísle.